mandag den 7. december 2009

Roll on November ...




Det var den uge, at temperaturen faldt 10 ° C natten over. Sidste søndag gik jeg til havecenter kun iført en T-shirt (ja, nej - jeg havde bukser på også, men du ved hvad jeg mener ...) I dag er jeg sidder derhjemme med varme på, og jeg har endnu ikke havde lagt på en langærmet jumper (det er en trøje til alle, der bor vest for County Kerry).




Det startede med to dage med kraftig vind. Vinden er usædvanligt i Milano, men meget velkomne - det blæser væk pall af smog, som normalt indhyller byen. Og i sidste uge, var det Foehn blæser.





Nu, jeg er sikker på jeg har sendt over Foehn før - men jeg kan ikke for livet for mig at finde stillingen. Var det en jeg startede, og derefter slettes? Hvem ved. Men undskyld hvis du har læst dette før.

Den Foehn er en vind, der opstår omkring en bjergkæde. Det har forskellige navne i forskellige lande - Helm vinden i Storbritannien, Chinook i USA og Canada, Bergwind i Sydafrika - og mange, mange flere. Spørg mig ikke at forklare i detaljer - det er noget om \ "forskellige adiabatisk bortfalder satser af fugtig og tør luft. \" Ja, ja - måske det er derfor jeg slettet post ...

Det er en stærk, Gusty vind, som i Milano normalt bringer ned grene fra træer og ofte træerne selv. Men det er en varm vind - når Foehn blæser temperaturen normalt stiger.
Så det var endnu mere af et chok at vågne op til fem næste morgen, fryser ihjel. Temperaturen havde styrtdykkede natten, og det eneste tæppe, som vi havde brugt var bare ikke nok mere.


Resten af ugen har været en konstant travlt med at indhente det forsømte. Vintertøj er kommet ud af skabene, er planter kommer ind fra balkonen (ja, så fortvivl ikke - jeg vender tilbage til de planter i et minut), og på ture til supermarkedet, er jeg ikke længere strømpe op med salat, men med bønner, linser, og andre ting for gode hjertelig supper og gryderetter.
Planterne på altanen kan ikke lide det mere, end vi gør. De billeder er fra ti dage siden - den plumbago stadig var i fuldt flor, var solsikke at udvikle en god høst af frø hoveder og petunias og morgenfruer var der værdsætter den køligere vejr og ser bedre ud end de havde i august. Nu er de leder betydeligt shell chokeret.

Dette er den solsikke i dag. Jeg skal spare Dem for andre - det er en familie blog.



Og altid optimist i haven, i de sidste par uger, med temperaturer omkring 20 ° C - det er 68 ° F - Jeg var stadig laver nogle sene såning. Nu med temperaturer omkring 10 ° C/50 ° F, tror jeg, var jeg spilder min tid.
Men hver årstid har sine fordele og som et sæt af planter dør, en anden altid tager over. Se på dette foto af solsikke igen. Se chrysanths bag det? Og se, hvor mange knopper? Roll on November ...