søndag den 28. februar 2010

Hvorfor jeg stadig elsker Encyclopedia Brown


Jeg har lige genlæst den første af Donald J. Sobol 's Encylopedia Brown bøger, Encyclopedia Brown, Boy Detective, og det er umiddelbart indlysende for mig, hvorfor jeg elskede disse bøger som barn, og hvorfor børn i dag fortsætter med at omfavne dem. Her er nogle af årsagerne:

1. Ti-årige Encyclopedia Brown er en uimodståelig karakter. Sobol introducerer ham således: \ "Leroy Brown's hoved var som en encyklopædi. Det var fyldt med fakta, han havde lært fra bøger. Han var som et komplet bibliotek gik rundt i sneakers. \" Folk er altid spørge ham spørgsmål. For eksempel, stoppe gamle damer ham på gaden for at bede sin bistand med crossword spor. Han altid kender svaret, men han standser et øjeblik, før der tilbyder det op, fordi han er bange for, at folk ikke vil kunne lide ham, hvis han kommer ud for at være for smart. Når Encyclopedia bruger logik til at hjælpe sin politimester far til at løse en sag for første gang, hans mor tyder på, at han kunne være en detektiv, når han vokser op. Men Encyclopedia tal er der ingen tid som den nuværende, og han lægger sit rullesten straks. Han opstiller til Brown Detective Agency i familiens garage, tilbyde sine tjenesteydelser for 25 cent om dagen \ "plus udgifter. \" Ligesom, at han forvandler, hvad der kunne være et socialt ansvar ⎯ hans intelligens og hans bookishness ⎯ til en kilde til magt, ikke blot for sig selv, men også i tjeneste for andre børn, der er mål for de lokale bøller Bugs Meaney og hans bande.

2. Jeg bryder mig ikke Bugs Meaney ⎯ han er en grim stykke arbejde ⎯ men jeg bryder mig om hans navn, og jeg kan lide at Encyclopedia har en ærkefjende, med hvem han gør kamp.

3. Når du foretager til en vane at bestialsk den største bølle i byen, du har brug for beskyttelse, så Encyclopedia erhverver som bodyguard den stærkeste person i Idaville under tolv år. Denne person? Sally Kimball. Men muskuløs om hun er, hun er ingen bølle. Også hun bruger sine evner til gode, beskytte yngre, mindre børn fra Bugs Meaney, og også, sammen med et team af femte klasse piger, ødelæggende Bugs og hans bande i en girls-mod-de-drengene spille softball. Og ud over hendes fysiske sejhed og atletisk dygtighed, Sally er også smuk og smart (næsten, men ikke helt smart nok til at stumpen Leksikon med en logisk puslespil af hendes egen udarbejdelse). Så hun bliver ikke bare Encyclopedia's bodyguard, men også hans partner i detektivbureau. Det er en masse fordomme om piger og deres muligheder sendt tumlende gennem karakter af Sally Kimball, især i 1963, da bogen første gang blev offentliggjort.

4. Men den største glæde af bogen er, ligesom jeg mindes i min tidligere post, mulighed for at følge de spor og løse de sager (10 i hver bog) sammen Encyclopedia. Da hans mor spørger ham, efter hans første succes, hvor han gik om det, forklarer han: \ "Jeg fik det fra en bog jeg læste om en stor detektiv og hans metoder til observation. \" Dette er en hilsen til Sherlock Holmes, Jeg tror. Under alle omstændigheder er en kombination af tæt observation og deduktive ræsonnement er helt sikkert hemmeligheden bag Encyclopedia succes, og nøglen til det samme for den læser, der ønsker at løse de sager, han eller hun før vending på bagsiden af bogen, hvor løsningerne er afsløret. Nogle af jer ved, at jeg er en advokat og en juraprofessor. Meget er lavet af den mystiske proces, hvor eleverne lærer på første år, jura, hvordan man \ "tænke som en advokat. \" Ved nærmere eftertanke det forekommer mig, med undskyldninger til mit første år juridiske professorer, at jeg kan faktisk har modtaget min tidligste lektioner i, hvordan man tænke som en advokat fra Encyclopedia Brown. På det tidspunkt kunne jeg ikke have tilsluttet Encyclopedia mærke af logik med det arbejde, som advokaterne ikke (jeg tror jeg kan blive nødt til kredit Nancy Drew med at gøre denne forbindelse eksplicit til mig ⎯ anden nuværende genlæse). Men efter al sandsynlighed ville have været i løsningen af de gåder, at jeg først udviklet smag og talent for logisk argumentation, der i sidste ende førte mig til at forfølge en juridisk karriere.

Jeg vil stoppe her, men Stay tuned for en opfølgende post på Nancy Drew, og muligvis en kommende Law Review article: \ "At lære at tænke som en advokat fra Encyclopedia Brown og Nancy Drew \". . .