fredag den 29. januar 2010

Hvad jeg saa til i 2009, Part Two

Af Marc Korman.

I første del, tog jeg et kig på de tre første spørgsmål, "Hvad skal holde øje med i 2009." I anden del, vil jeg drøfte spørgsmål 4 og 5.

4. Hvordan Testy Er De bestyrelsen for Offentlige Arbejder Møder?

Spørgsmålet var i virkeligheden om, hvorvidt Comptroller Peter Franchot ville være udfordrende guvernør O'Malley og / eller om Jim Smith, County Executive of Baltimore County, ville være udfordrende Franchot. Vi ved nu, at Franchot kører til genvalg og Smith er en sandsynlig kandidat til statens senat sædet øjeblikket ejes af Kongressen kandidat Andy Harris.

Min egen teori er, at en del af årsagen guvernør O'Malley stak forskelle med Comptroller afsat, fordi han har brug for bestyrelsen for Offentlige Arbejder stille omkring $ 1,1 milliard i nedskæringer i tre runder i løbet af regnskabsåret, og den vil sandsynligvis brug for flere nedskæringer gå fremad. Nogle af disse nedskæringer har været kontroversielle, og har endda raisedlegal spørgsmål om, hvorvidt BPW kan skære 25% af specifikke programmer eller 25% af en hel agentur. Jeg tror, guvernør O'Malley klogeligt indset det var vigtigt for ham at have et stabilt forhold med de øvrige BPW medlemmer i disse turbulente budgetmæssige gange, hvilket er grunden til at han holdt sin forbundsfælle Jim Smith ud af løbet. Som for Franchot, vil han indså, at en udfordring mod en siddende medlem af hans eget parti var en kamp op ad bakke.

5. Er der nogen fremskridt på transport?

Resultaterne er blandede. Amtsrådet godkendte enstemmigt den lilla linje-tilstand og tilpasning. I en serie af stemmerne, enstemmigt godkendte Rådet to nye reversible vognbaner for I-270, der er godkendt letbane til korridor Byer Transitway ved 6-3, og valgt en tilpasning af en afstemning på 8-1. Et ambitiøst forslag fra rådmand Marc Elrich at skabe en countywide Bus Rapid Transit-systemet også gået videre med godkendelse af en $ 500.000 forundersøgelse.

Desværre har staten nødt til at nedbringe transport midler til at afhjælpe det store budgetunderskud. Staten har også forelagt både den lilla linje og Baltimore's Red Line til Federal Transit Administration, med Korridor Byer Transitway en eventuel tredje projekt. Winning føderal støtte til to projekter, endsige, tre, er en kamp op ad bakke.

Men nyhederne er bedre fra Washington. På føderalt niveau, har 525 millioner dollars er forpligtet til transport-projekter fra de føderale stimulus. En nylig bevillingslov vedtaget af Kongressen omfattede $ 4.4 mio udåndingsluften vejkryds forbedringer i Bethesda. Det samme lovforslag omfattede 150 millioner dollars til Washington Metropolitan Area Transit Authority, med de midler prioriteres til sikkerhed projekter.

What did I miss?

Ikke overraskende, mine fem spørgsmål har undladt at tage højde for meget af det er kommet frem i 2009 politisk. Jeg ville aldrig have forudset en alvorlig udfordring for Congresswoman Donna Edwards udviklingslandene. Forud for Nancy Navarro's valg, tror jeg ikke nogen forudsiges Nancy Floreen's højde til Rådets formand. Jeg var langsom til at anerkende de mange State Senate udfordringer, der i distrikter, 17, 19 og 39. District 14 udfordring, som jeg heller ikke forvente, løb ud i sandet tidligt. Om politiske spørgsmål, var det ingen overraskelse, at budgettet har været det dominerende emne, og sandsynligvis vil blive igen i 2010.

Som altid, tak for at læse mine indlæg og de andre MPW bidragydere hele året.