mandag den 13. april 2009

4Shared Bekymringerne - Internet Sikkerhed

Jeg måtte slot i denne ekstra post i dag, som jeg lagde mærke til flere kommentarer om 4shared, her på bloggen og indsendt omkring Internettet. Masser af mennesker er bekymrede over picking up en virus eller trojanske fra downloading via 4shared. Så jeg besluttede mig for at prøve at finde ud af lidt mere om det problem, for ingen ønsker et væmmeligt lille monster snigende omkring deres computer!

Første men lad mig sige, at vi aldrig bør afhænge held til at holde vores computer sikkert ... det er hvad Virus scannere er for. Det er op til os alle at have et antivirusprogram beskytte vores pc'er og at sørge for, at vi holder det nuværende krav om jævnlige opdateringer. Dit antivirusprogram bør gøre dette automatisk for dig, så længe du har din computer på hver dag. Sørg for, at det er planlagt til at gøre det dagligt.

Det er ligegyldigt, hvilke websteder du besøger ... du har brug for beskyttelse på alle tidspunkter på internettet! Så gør en regelmæssig scanning af din pc til at sikre, at du fange alt det, der forsøger at snige igennem. Der er ingen mening i at have den software, hvis du ikke bruger den korrekt, så får ikke fodres op, når scanningen er i gang, fordi det er nedbremsning din surfing ... bare lade den gøre det stykke arbejde, og du ikke klikke på knappen Annullér!

Nu tilbage til 4shared!! Problemet synes at være ikke fra de filer du henter, de får scannet første, men fra hente sider, der har reklamer på dem. Det ligner nogle dejlige lille tike er at have det sjovt plantning og leger på disse.

Det lader til, at problemet om 4shared kommer fra sider med annoncer osv., hvor du klikker på og derefter vente flere sekunder for download. Du ved, du klikker for at downloade og derefter det tager dig til en ny side, der tæller ned sekunder, før du kan hente den fil, du ønsker. Ideen er, at du derefter se de annoncer, mens du venter.

Mine downloads er direkte, hvilket betyder, at du ikke gå til en 4shared side, men får et lille popup-feltet for at hente derfra. Dette er kun tilgængelig, hvis du har et abonnement på 4shared selv. Du har aldrig gå til en 4shared download-siden til at vente. Men jeg forstår folks bekymringer i ikke downloade mine filer.

Hvor stort problemet virkelig er, er umuligt at gætte. Det tager kun et par stillinger i fora og blogs og nyheder rejser gerne vilde skovbrande, så synes det enorme, ofte er det ikke.

Noget, vi alle bør gøre, er at udvikle gode vaner, når hente filer. Foretag en karantæne mappe og altid hente alle filer i den. Dette betyder at du kan scanne dem igen, før du Unzip eller flytte dem til, hvor du vil på din harddisk. Lidt mere arbejde jeg indrømme, men jeg tror på livrem og seler her ... man kan aldrig være for forsigtig. Gøre dette med alle filer du henter, uanset hvor de kommer fra ... ja, selv mine!

Men husk virus kan få dig hvor som helst, når som helst, ethvert sted ... så at stige du chancen for at blive sikker altid:

Sørg for, at du har et godt antivirusprogram installeret på din computer og holder programmet op dated.Scan du system regelmæssigt for enhver nasties, en gang om ugen i det mindste gøre en fuldstændig scan.NEVER åbne en popup-vinduer, der tilbyder at scanne dit system at bare dukke op. ALDRIG åbne en fil eller unzippe en fil, du ikke kan genkende. Vær ekstra forsigtig eller undgå websteder, der er kendt for at være lastet med virus eller malware, såsom Facebook eller My Space. (Sorry folks det er rigtigt, mine børn bruges til at få dem regelmæssigt fra disse!) Lav en "karantæne file" for dine downloads og altid scanne zip-filer, før du åbner eller flytte dem.

Hvis du følger de grundlæggende regler vil ikke garantere, at du altid forblive rene, men det vil helt sikkert hjælpe skære ned på chancerne for at fange noget væmmeligt derude!

Når alt dette er sagt ... ikke bliver paranoid .. der er masser af skønne steder venter du på Internettet, der er sikre. Det er bare et tilfælde af at bruge almindelig sund fornuft foranstaltninger for at forsøge at sænke chancerne for at fange en virus ... lidt ligesom en influenza boksestød at hjælpe med at nedsætte odds for os at få influenza i vinter!

Ophold sikker og jeg håber, at det var brugbart.

Technorati Tags: internet sikkerhed, 4shared problem, sikker downloading